logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä Välineitä Pelejä
Kultaisen Kuution suosittelemia pelejä Pelejä matematiikan opetukseen
Matikkalinkkejä Kirjallisuutta ja tutkimustietoa Matikkamaa Koulutusta Kirjoja opetuksen tueksi Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 2.1.2014

© 2014 Hannele Ikäheimo

Pelejä matematiikan opetukseen

Tässä strategiapelejä ja muita matematiikkapelejä, joista on hyviä kokemuksia Matikkamaassa. Linkistä löydät hankintapaikan sekä peliohjeet.



DA VINCI CODE -peli
Strategia-peli, joka kehittää nimenomaan lukujonotaitoja. Mukavin kaksin tai kolmin pelattuna. Kaikenikäisille. www.lautapelit.fi

RUSH-HOUR
rush-hour1 rush-hour2
Autoja on parkkipaikalla, minne ne asetetaan korttien mukaiseen järjestykseen. Yksi punainen auto pitää saada parkkipaikalta ulos. Kortteja on 52, helposta vaikeaan, lisäkortteja 52 sekä yksi auto. Pelata voi yksin tai kaksin, kaiken ikäisille, myös aikuisille! RushHour-pelistä on uusi luxus malli: www.lautapelit.fi

BLOKUS
blokus
Pinnan täyttöä neljän Eri väristen ja eri muotoisten laattojen avulla. Kaikenikäisille pelaajille, 2–4 pelaajaa. www.lautapelit.fi

RUMMIKUB
Rummikubissa on tarkoitus rakentaa numero-laatoista sarjoja tai ryhmiä. Kaikenikäisille pelaajille, 2–4 pelaajaa. www.lautapelit.fi

KORTTIPELI VIIRU & PESONEN: LASKEMISPELI
korttipeli Viiru & Pesonen
47 pelikorttia. Jokaisessa kortissa on sekä luku (1–9) että lukumäärää vastaava kuva (esim. 2 ja kaksi lehmää piirrettynä). Korteista kerätään pöydälle ne, joista tulee yhteensä 10 eli 2 + 8 = 10, 2 + 3 + 1 + 4 = 10 jne. Kun pakka loppuu, lasketaan pisteet. Pöydällä olevista korteista saadaan pisteitä, kädessä olevista korteista vähennetään pisteitä. Yli 6-vuotiaille, 2–4 pelaajaa.
Huom.
Punainen 1 + 9 = 10 pakan päällä → sisällä on ohjeet 4 kielellä, myös suomeksi.
Sininen 1 + 9 = 10 pakan päällä → ohjeet on vain ruotsiksi.

FITS
Oma pelilauta pitää täyttää eri muotoisilla laatoilla. Yli 8-vuotiaille, 2–4 pelaajaa, peliaika 15 min. www.lautapelit.fi

MONUMENTO
Mallikorttien mukaiset rakennelmat tehdään 10 isosta rakennuspalikasta annetun ajan puitteissa. Mallikortteja on 80 kpl. Yli 8-vuotiaille, 2–4 pelaajaa, peliaika 30 min. www.lautapelit.fi

TRIOMINOS De Luxe
triomino
Yhteen-, vähennys- ja kertolaskua sisältävä peli, jossa on kolmion muotoisia laattoja. Lisäpisteitä saa, kun sijoittaa laatat sovittujen sääntöjen mukaisesti. Aluksi voi tutustua kolmio-laattoihin esim. oheisen kuvan tavalla: yritetään muodostaa yhtenäisiä kuvioita. Kuvioiden laattojen luvut lasketaan yhteen. Irtopaloista tulee miinuspisteitä. Eniten pisteitä saanut voittaa. Bonuspisteitä 10 tai 100 voidaan antaa itse keksittyjen sääntöjen mukaisesti.
Yli 6–vuotiaille, 2–4 pelaajaa, peliaika n. 20 min.
www.lautapelit.fi

SAMMAKOT SATIMESSA
Sammakot satimessa -pelin ideana on saada neljä samanlaista sammakkoa vaaka-, pysty- tai vinoriveihin toisen yrittäessä estää sitä. Se on hauska ja yllätyksellinen taitopeli kahdelle yli 6-vuotiaalle lapselle. Educa-peli.

MÖHKÖFANTIN TIKAPUUPELI
Se, joka ehtii ensimmäisenä ruudusta 1 ruutuun 81, voittaa kisan. Reitillä on tikapuita, jotka nopeuttavat tai hidastavat etenemistä. Yli 5-vuotiaille, 2–4 pelaajaa. Tactic-peli. Kuva ja säännöt löytyvät Tacticin sivuilta: www.tactic.net.

MATKAPELIT PELTIRASIOISSA
Kuvat ja säännöt löytyvät Tacticin sivuilta: www.tactic.net.

KLASSIKKOPELIT PELTIRASIOISSA
Erityisesti suosittelemme KALAHA-peliä! Kuvat ja säännöt löytyvät Tacticin sivuilta: www.tactic.net.

Alla olevia pelejä saa vain Early Learning-firmasta ja Tevellasta: www.earlylearning.fi ja www.tevella.fi

.
NIKITIN-Material
NIKITIN-materiaalin avulla voidaan kehittää sekä 2-ulotteista hahmottamista:


että 3-ulotteista hahmottamista:

Molemmissa on ohjevihkonen, jossa on mallikuvioita rakentelua varten.

Muistia Nikitinillä voidaan kehittää niin, että mallikuvio poistetaan näkyvistä ja lasta pyydetään tekemään äsken tekemänsä kuvio muistista. Mikäli lapsi on ensimmäisellä kerralla rakentaessaan kertonut ääneen, mitä on tekemässä ("punainen kolmio oikealle ylös, sininen neliö alas vasemmalle" jne.), niin hänen on huomattavasti helpompi tehdä kuvio uudestaan ulkomuistista. www.tevella.fi

PEILI-peli
Hahmottamista kehittävä palikkapeli yksin tai parin kanssa mallikorttien mukaan rakennettava kahdesta kuutiosta peilin eteen korttia vastaava kuvio – symmetria! Tosi hyvä – kaiken ikäisille! www.tevella.fi

KATAMINO-peli
Hahmotuskykyä kehittävä peli, jota voi pelata joko yksin tai kahdestaan. Tehtävänä on koota nelikulmioita erimuotoisista paloista. Vaikeustasoja on runsaasti. www.lautapelit.fi.

PENTAGO-peli
Kahdelle tai neljälle pelaajalle. www.lautapelit.fi.

Vanha TEN BASE -peli
TenBase-peli
Matemaattista ajattelua, suullista ilmaisutaitoa ja sosiaalisuutta kehittävä peli: kuvakorteista kerrotaan niihin liittyvät tarinat sekä saadaan tai menetetään rahaa. Laskut ratkaistaan 10-järjestelmän avulla: tarvittaessa vaihdetaan 100 euroa kymmeneksi kympiksi, jne. Voidaan myös harjoitella osan ottamista, desimaalilukuja sekä %-laskua. Selkeät ohjeet. Pelin on suunnitellut matematiikan erityisopettaja Hannele Ikäheimo. Ohjeita ja ideoita vanhaan Ten Base -peliin löydät täältä. Vanhasta Ten Base-pelistä on tehty myös kandidaatintutkielma. Vanhaa Ten Base -peliä ei enää myydä.
Infoa uudesta Ten Base -pelistä löytyy täältä.

TANTRIX
Hahmottamiseen perustuva ongelmanratkaisupeli. Yksin tai parin kanssa. Lue lisää: www.tantrix.fi.

LOOGISET PALAT (oppilaan pienet)
Kokoelma geometrisiä muotoja muovista. Havaintojen teko, vertailu, luokittelu, ..... , ajattelun kehittäminen! www.earlylearning.fi ja www.tevella.fi
Lisätietoa ja ohjeita Loogiset palat -sivulla.
Myös ohjekirja loogisten palojen käytöstä on saatavissa: Rita Järvinen: Loogiset palat. Opettajan käsikirja + yhdet loogiset palat. Tammi 2003.

Takaisin alkuun Edellinen sivu Etusivulle