logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä Välineitä Kirjoja Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 22.9.2022

© 2022 Hannele Ikäheimo

Matematiikkaterapia

Kuntouttamismenetelmän on kehittänyt Göttingenin yliopistossa koulutuksensa saanut matematiikkaterapeutti Marja Dräger professori Hendrik Radatzin ja yliopettaja Ursula Chaudhurin johdolla. Nykyiseen muotoonsa menetelmä on kehitetty vuoteen 1998 mennessä.

Matematiikkaterapiassa kuntoutetaan perusopetuksen luokkien 1.–6. oppilaita, joilla on suuria vaikeuksia matematiikan keskeisissä oppisisällöissä. Matematiikkahäiriölapset voivat olla muissa kouluaineissa keskitasoisia, hyviä tai erittäin hyviä oppilaita, mutta matematiikassa he selviytyvät heikosti.

Silmiinpistävintä näissä lapsissa on se, että he ratkaisevat matematiikan tehtävät laskien usein sormia apuna käyttäen. He eivät ole kyenneet omaksumaan strategioita, joita heille on matematiikan opetuksessa yritetty välittää.

Matematiikkaterapiassa lapsen kanssa työstetään puuttuvia matematiikan oppisisältöjä konkreettisen materiaalin avulla, tuetaan lasta näiden kokemusten siirtämisessä sisäistetyiksi kuviksi ja sitä kautta matematiikan symbolikielen ymmärtämisessä.

Matematiikkaterapian keskimääräinen pituus on noin 1–1,5 vuotta tapauksesta riippuen, kunnes oppilas pääsee luokkansa tasolle ja pystyy jatkamaan luokassa matematiikan opiskeluaan.


Kuvia molemmista matematiikkaterapiakoulutuksista pääset katselemaan kohdasta Kuvia koulutuksista.


Lisätietoja:

MD-Matikkaterapia

Matematiikkaterapiasta virtuaalisia ideoita netissä:

AbacoMath-oppimisaihiot

www.opperi.fi → Opetusvinkkejä, josta suorat linkit opetushallituksen sivuille.

Aiheet: lukualue 0–10, lukujonot ja hahmottamista. Jatkoa tulee... Ilmainen virtuaaliohjelma AbacoMath oppilaille koulussa ja kotona!

Tekijät: Anni Lampinen ja Marja Dräger Espoon Matikkamaasta.



Takaisin alkuun Takaisin Koulutuskuviin Etusivulle