logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä
Ajattelun kehittäminen Luvut ja laskut Mittaaminen Geometria Solmukohdat Matikkapäivä
Välineitä Pelejä Matikkalinkkejä Kirjallisuutta ja tutkimustietoa Matikkamaa Koulutusta Kirjoja opetuksen tueksi Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 25.2.2007

© 2014 Hannele Ikäheimo

Jaana Mähönen ja Sari Memonen

Matematiikan teemapäivä Kittilässä Lukkarin koululla marraskuussa 2006


Oppilaat toimivat viiden hengen ryhmissä, työpisteitä oli seuraavat kuusi:


  1. Lattiamuodot ja yhteen- ja vähennyslasku-kukat
    - Lattialla oli erivärisiä kolmioita, neliöitä, ympyröitä, käsiä ja jalkoja. Oppilaiden piti tunnistaa muodot ja värit. Näiden avulla keksittiin erilaisia leikkejä.
    - Yhteen- ja vähennyslasku-kukilla harjoiteltiin kyseisiä laskuja.
  2. Muistamisharjoitus palikoilla ja multilink-rakentelu
    - Oppilaat saivat käydä katsomassa valokuvasta kuvion, jonka jälkeen he pyrkivät rakentamaan samanlaisen rakennelman "nurkan taakse".
    - Multilink-kuutioilla oppilaat tekivät erilaisia rakennelmia, jotka he selittivät selin istuvalle parilleen. Pari yritti tehdä ohjeiden mukaan samanlaisen.
  3. Logico-peli ja Luko-peli
    - Yhteen- ja vähennyslasku-pelejä sekä samanverran kuin -tehtäviä.
  4. JOVO-laatoilla rakentelu
    - JOVO-laatoista rakennettiin kuutio, talo, pallo ja omia rakennelmia.
  5. Domino-kortit ja tangram-palat
    - Yhteen- ja vähennyslasku-dominoilla pelattiin perinteisillä dominosäännöillä.
    - Tangram-paloilla tehtiin erilaisia kuvioita, esim. neliö, istuva mies, seisova mies, juoksijamies jne.
  6. Monisteet
    - Monisteissa oli erilaisia yhteen- ja vähennyslaskutehtäviä, väritystehtäviä jne.

Tilana oli liikuntasali ja lattiamuodot tehtiin eri tilassa, koska siinä oli myös musiikki mukana. Apunamme oli avustajia ja erityisopettajat kävivät myös välillä mukana. Aikuisia oli vaihtelevasti 3–5. Oppilailla oli apuvälineenä omat kymppi-helminauhat, joita osa käytti ahkerasti.

Tapahtuma onnistui mielestämme loistavasti. Oppilaat jaksoivat keskittyä esimerkillisen hyvin pisteillä ja tekivät töitä innostuneesti. Esille tuli yllättäviäkin vahvuuksia oppilaista esimerkiksi tangrameissa. Oppilaiden kommentteja oli mukava kuunnella, esimerkiksi ruokailuun lähdettäessä yksi oppilas kysyi, että tulemmeko vielä takaisin. Vastasimme, että kyllä, ja oppilas siihen, että JEEE!!

Päivä kokonaisuudessaan oli siis erittäin positiivinen, ja uskomme, että lapset saivat siitä paljon mukavia kokemuksia. Päivä osoitti myös lapsille sen, että matematiikka on paljon muutakin kuin vain kirja ja sen tekeminen. Toisaalta myös moniste-piste oli lapsien mieleen, ja moni halusi ottaa jäljelle jääneitä monisteita vielä kotitehtäväksikin.

Muilta opettajilta tuli myös hyvää palautetta päivästämme, ja erityisopettajan kanssa puhuimme, että varmasti muutkin ikäluokat saisivat paljon tällaisesta ja osallistuisivat mielellään. Suunnitteluahan tällaisen teemapäivän vetäminen vaatii melkoisesti, mutta uskomme, että se kannatti!!



Takaisin alkuun Edellinen sivu Etusivulle