Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!
Päivitetty 25.2.2007
© 2014 Hannele Ikäheimo
Jaana Mähönen ja Sari Memonen
Oppilaat toimivat viiden hengen ryhmissä, työpisteitä oli seuraavat kuusi:
Tilana oli liikuntasali ja lattiamuodot tehtiin eri tilassa, koska siinä oli myös musiikki mukana. Apunamme oli avustajia ja erityisopettajat kävivät myös välillä mukana. Aikuisia oli vaihtelevasti 3–5. Oppilailla oli apuvälineenä omat kymppi-helminauhat, joita osa käytti ahkerasti.
Tapahtuma onnistui mielestämme loistavasti. Oppilaat jaksoivat keskittyä esimerkillisen hyvin pisteillä ja tekivät töitä innostuneesti. Esille tuli yllättäviäkin vahvuuksia oppilaista esimerkiksi tangrameissa. Oppilaiden kommentteja oli mukava kuunnella, esimerkiksi ruokailuun lähdettäessä yksi oppilas kysyi, että tulemmeko vielä takaisin. Vastasimme, että kyllä, ja oppilas siihen, että JEEE!!
Päivä kokonaisuudessaan oli siis erittäin positiivinen, ja uskomme, että lapset saivat siitä paljon mukavia kokemuksia. Päivä osoitti myös lapsille sen, että matematiikka on paljon muutakin kuin vain kirja ja sen tekeminen. Toisaalta myös moniste-piste oli lapsien mieleen, ja moni halusi ottaa jäljelle jääneitä monisteita vielä kotitehtäväksikin.
Muilta opettajilta tuli myös hyvää palautetta päivästämme, ja erityisopettajan kanssa puhuimme, että varmasti muutkin ikäluokat saisivat paljon tällaisesta ja osallistuisivat mielellään. Suunnitteluahan tällaisen teemapäivän vetäminen vaatii melkoisesti, mutta uskomme, että se kannatti!!