Päivitetty 20.9.2022
© 2022 Hannele Ikäheimo
Pelit tukevat ja monipuolistavat matematiikan oppimista. Pelien avulla voidaan tukea käsitteen ymmärtämistä ja hallintaa, harjoitella ulkoaoppimista edellyttäviä asioita ja vahvistaa laskutaitoa. Pelillisyys tekee toistoista hauskaa, oppilaat nauttivat pelaamisesta. Laskutaitojen kehittämiseen on tärkeää löytää hyviä eriyttäviä tehtäviä sisältäviä pelejä, ettei käy niin, että vain nopeasti kirjan tehtävät tehneet oppilaat ehtivät myös pelaamaan.
Näiden pelien tekijä – Pikku Proffaa lukuun ottamatta – on Hannele Ikäheimo. Pelit ja välineet voi hankkia täältä ELLIn kaupasta.
Kymmenjärjestelmäpelit MiniLUKO-harjoituskirjat TenBase-peli Prosenttipalapeli Mittayksikkötaulut ja -kortit Pikku Proffa
Opettaessani eri ikäisiä oppilaita, suunnittelin matematiikan välineillä pelattavia pelejä, jotka
kehittävät lukukäsitettä, yhteen- ja vähennyslaskutaitoa sekä kymmenjärjestelmän ymmärtämistä.
Peleissä käytetään arpanoppien lisäksi:
• munakennoja ja kuutioita, uraviivaimia
• kymppisauvoja ja ykköskuutioita
• paikka-alustoilla kymmenjärjestelmävälineitä
Näistä peleistä löytyy ohjeet käsikirjastani, esimerkiksi nämä:
• Kumpi saa ekana 20?
• Kumpi saa ekana sata?
• Kumpi saa ekana tuhat?
• Kuka saa suurimman luvun?
Alla kuvat näistä neljästä pelistä.
SUDE-pelissä harjoitellaan numeroin esitetyn desimaaliluvun konkretisoimista mallin avulla ja vertaillaan desimaalilukujen suuruuksia. SUDE-peli sopii desimaalilukujen käsitteen opetuksen alkuvaiheeseen ja myöhemmin kertaukseen. Desimaaliluvun käsitteen syvällinen oppiminen vaatii paljon kokemuksia desimaalilukumerkinnän ja mallin vastaavuudesta.
Pelissä rakennetaan desimaalilukuja ykköskuutioilla ja desimaaliosilla paikka-alustoille eri tasoisten desimaalilukukorttien mukaisesti. Alla olevassa kuvassa on toisella pelaajalla luku 0,14 ja toisella 0,41. Pelaaja, joka saa suuremman luvun, saa pisteen. Voittaja on se, joka on saalistanut eniten pisteitä pelin kuluessa.
Peli voidaan pelata niin, että metsästetään pienintä desimaalilukua ja tällöin pelin nimi on PIDE.
Ohjeet tähänkin peliin löytyvät käsikirjastani.
Matematiikan miniLUKO-tehtävät ovat 12-kohtaisia yhdistelytehtäviä, joita ratkaistaan miniLUKO-alustalla. Nämä miniLUKO -tehtävät eivät ole mitä tahansa laskuja! Ne perustuvat laajasti käytettyihin junnauskokeisiin, joilla varmistetaan, että oppilaat osaavat päässälaskuja.
MiniLUKO sopii hyvin harjoitteluun ja kertaamiseen luokassa, tukiopetuksessa, erityisopetuksessa ja kotona. MiniLUKOn käyttäminen tuo vaihtelua kirja- ja vihkotyöskentelyyn, ja se on hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, kun halutaan työskennellä taktiilisesti ja vähentää tabletin käyttöä. MiniLUKO-tehtäväkirjoissa on päässälaskuja, jotka ratkaistaan eri laskustrategioilla ja eri välineiden ja rahojen kuvien avulla ratkaistavia tehtäviä.
"Tykkään laskea miniLUKOlla, koska se ei tunnu työltä tai läksyjen tekemiseltä. Se on vähän niin kuin pelaamista. Ja se on hyvä, kun heti näkee, jos joku meni väärin." (12-vuotias oppilas)
Olen laatinut Pieta Voipion kanssa kolme miniLUKO-tehtäväkirjaa, joiden tehtävät vaikeutuvat loppua kohden. Kirjojen lopussa on myös kerrottu, mihin opetuskokonaisuuteen eri tehtävät sopivat, mikä auttaa tehtävien käyttämisessä oikea-aikaisesti. Lue lisää miniLUKOsta.
Yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueilla 0-10, 0-20 ja 0-100. Harjoitukset soveltuvat matematiikan yleisopetukseen luokille 1-6, sekä tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin koulussa ja kotona. Kirjassa on 62 harjoitusta, joissa on yhteensä 744 tehtävää.
Kertolaskun käsite ja kertotaulut -kirjan harjoitukset soveltuvat matematiikan yleisopetukseen luokille 2-6, sekä tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin koulussa ja kotona. Kirjassa on 53 harjoitusta, joissa on yhteensä 636 tehtävää.
Jakolaskun käsite ja jakotaulut -kirjan harjoitukset soveltuvat matematiikan yleisopetukseen luokille 3-6, sekä tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin koulussa ja kotona. Kirjassa on 46 harjoitusta, joissa on yhteensä 552 tehtävää.
Ten Base -peli on yksi suosituista kymmenjärjestelmään liittyvistä peleistä. Pelissä kerrotaan kuvien ja opetusrahojen avulla tarinoita, joissa saadaan tai menetetään rahaa. Pelissä hyödynnetään erilaisia laskustrategioita, ja kuvat liittyvät lasten ja nuorten arkeen ja vapaa-aikaan.
Ten Base -peliä voi käyttää luokkien 2–9 matematiikan opetuksen lisänä, kun keksitään tarinapapereihin sisältöjä. Matemaattisiksi sisällöiksi sopivat peruslaskut ja allekkainlaskut luonnollisilla luvuilla ja desimaaliluvuilla, murtoluvut ja prosenttilasku.
Peli sopii pelattavaksi myös kielten opetuksessa ja maahanmuuttajien opetuksessa.
Pelin raha-alustat ja ohjeet ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Prosenttipalapeli tukee prosentin, desimaaliluvun ja murtoluvun välisen yhteyden hahmottamista. Prosenttipalapelejä on yhteensä seitsemän. Niissä harjoitellaan muuttamaan murtolukuja desimaaliluvuiksi ja prosenttiluvuiksi. Palapelit sopivat luokasta 5 lähtien koulussa ja kotona. Jokaisessa palapelissä on sanallisen kuvauksen sisältämä ympyrän muotoinen kes- kuspala (esim. yksi neljäsosa), kuusi reunapalaa sekä mallikortti. Reunapaloissa on mur- tokakku-kuva, murtoluku, sataruudukko-kuva, murtoluku sadasosina, desimaaliluku ja prosenttiluku. Reunapalat kiinnitetään keskuspalaan mallikortissa esitetyllä tavalla.
Isoissa mittayksikkötauluissa on piirroskuvat mittayksiköiden tukipisteistä (pituus, massa, litratilavuus, pinta-ala ja kuutiotilavuus). Mittayksikkökorteissa (181 kpl) on tukipisteiden kuvat, sanalliset kuvaukset, mittayksiköt sekä niiden lyhenteet kirjaimin ja numeroin.
Näitä tauluja ja kortteja käytän kaikissa käsikirjani opetusohjeissa mittayksiköiden muunnoksista.
Haluan kertoa Pikku Professorista, koska kokemukseni sen käytöstä eri ikäisten oppijoiden kanssa ovat niin hyviä silloin, kun heillä on vahva käsitteen hallinta. Kun esimerkiksi kertolaskun käsite ymmärretään, niin on helppoa ottaa esille Pikku Professori ja ryhtyä harjoittelemaan eri kertotauluja tähtinäppäimen avulla.
Pikku Professori antaa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja ratkaistavaksi viidellä eri
vaikeustasolla. Laite myös tarkistaa näppäillyn vastauksen:
• Jos vastaus on oikein, tulee yksi tähti ja viikset väpättävät.
• Jos vastaus on väärin, se antaa toisen mahdollisuuden.
Jos sekin vastaus on väärin, se kertoo oikean vastauksen. Tähteä ei tule.
Viiden lasketun tehtävän jälkeen se kertoo, kuinka monta oli oikein ja kuinka monta on väärin.
Tähtinäppäimen avulla voit valita sopivia vakiotehtäviä:
• Kun näppäilet * + 10 saat yhteenlaskuja: 2 + 10, 5 + 10 jne.
• Kun näppäilet * – 9 saat vähennyslaskuja: 12–9, 15–9 jne.
• Kun näppäilet * × 5 saat kertolaskuja: 3 × 5, 8 × 5 jne.
• Kun näppäilet * ÷ 2 saat jakolaskuja: 10 ÷ 2, 14 ÷ 2 jne.