Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!
Päivitetty 22.9.2022
© 2022 Hannele Ikäheimo
Hannele Ikäheimo
HUOM! Voit tulostaa koko artikkelin Word-muotoisena tästä
Luokilla 2–9 on oppilaita, jotka ratkaisevat laskutehtäviä sormia apuna käyttäen, koska he eivät hallitse lukualueen 0–20 yhteen- ja vähennyslaskuja automaattisesti. Nämä oppilaat eivät ole kyenneet omaksumaan strategioita, joita heille on yritetty matematiikan opetuksessa välittää.
Alkuopetuksessa onkin kiinnitettävä entistä enemmän huomiota lukualueen 0–20 lukukäsitteeseen, lukujen hajottamiseen ja laskujen automaation asteelle pääsemiseen. Tavoitteksi on hyvä asettaa: sormista pois jo 2. luokan aikana.
Opperin testien joukossa oli Junnauskoe, jonka avulla voidaan testata, onko oppilaalla tässä asiassa ongelmia: se pitäisi suorittaa 5 minuutissa virheettömästi. Kuten nimimerkki Opettajankouluttaja kertoo, kaikilta luokilta 2–9 löytyi oppilaita, jotka eivät tästä selvinneet. Nykyisin koe sisältyy päivitettynä ELLIn julkaisemaan Materiaalikirjaan.
Mitä tehdä, kun oppilas laskee sormilla? Aina on aloitettava alusta eli lukujen 4–10 hajottamisesta. Minulla oli matematiikkaterapiaan liittyvässä harjoittelussa 5. luokkalainen oppilas, jonka kanssa päästiin sormista eroon. Tätä oppilasta motivoi erityisesti tieto analogian käytöstä: "Kun osaat 5+7, niin osaat myös 50+70, ja 500+700, 5000+7000 jne!"
Myös kertotaulujen
ulkoaopettelussa tämä oppilas huomasi, että oppiminen riippui kyvystä hajottaa lukuja 2–9.
Esimerkiksi 7:n kertotaulussa pitää osata hajottaa luku 7 monella tavalla:
2 · 7 = 7 + 7 = 7 + (3 + 4) = 14
3 · 7 = 14 + 7 = 14 + (6 + 1) = 21
4 · 7 = 21 + 7 = 28
5 · 7 = 28 + 7 = 28 + (2 + 5) = 35 jne.
Lukujen 0–20 hajotelmaruudukosta on oppilaille paljon iloa ja hyötyä, kun he harjoittelevat lukujen hajotelmia.