logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä
Luvut ja laskut Mittaaminen Geometria Solmukohdat
Välineitä Kirjoja Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 28.9.2022

© 2022 Hannele Ikäheimo

Matikan tiilitalo

Onko sinun koulussasi oppilaita, joiden matematiikan tiilitalosta puuttuu tiiliä?

Miten saadaan selville tiilien puuttuminen? Miten tiilet laitetaan paikalleen?

matematiikan tiilitalo

© Hannele Ikäheimo & ELLI Early Learning Oy

Lataa kuva pdf-muodossa

Matematiikan opetuksessa tulee ottaa huomioon matematiikan hierarkkisuus: jos matematiikan tiilitalon alemmista kerroksista puuttuu tiiliä, seuraavista kerroksista ei tule aukottomia.

Matematiikan oppimisen perustana on ymmärrys luonnollisen luvun lukukäsitteestä, johon kuuluu muun muassa lukujen hajotelmat, lukujen vertailu, lukujonot ja lukujen pyöristäminen Lukukäsitteen pohjataidot tulisi olla oppilailla vahvalla perustalla ennen kuin siirrytään opettamaan yhteen- ja vähennyslaskujen käsitteitä ja niihin liittyviä laskutoimituksia.

Desimaalilukujen oppiminen pohjautuu luonnollisten lukujen osaamiselle. Mittaamisen ja mittayksiköiden muunnosten ymmärtäminen perustuu sekä luonnollisten lukujen että desimaalilukujen hyvälle hallinnalle.

Lisätietoa käsikirjastani Matematiikan osaaminen vahvaksi (ELLI 2021).


Lataa tästä vanha tiedosto: Matikan tiilitalo (21.5.2012, pdf). Tämän vanhan tiilitalon ja näiden kolmen uuden tiilitalon avulla näkyy, miten opetusideat ovat kehittyneet vuosien varrella.



Edellinen sivu Etusivulle