logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä
Kysymyksiä ja vastauksia Ajattelun kehittäminen Luvut ja laskut Mittaaminen Geometria Solmukohdat Matikkapäivä
Välineitä Pelejä Matikkalinkkejä Kirjallisuutta ja tutkimustietoa Matikkamaa Koulutusta Kirjoja opetuksen tueksi Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 4.11.2010

© 2014 Hannele Ikäheimo

Hannele Ikäheimo

HUOM! Voit tulostaa koko artikkelin Word-muotoisena tästä

Lukujen 0–20 hajotelmaruudukko

Lukujen hajotelmaruudukkoa käytetään lukujen hajotelmien harjoitteluun lukualueella 0–20. Hajotelmia voidaan hakea kahden, kolmen jne. luvun summana, jolloin apuna käytetään värikalvon palasia. Aluksi voidaan käyttää suorakulmion muotoista kalvoa, mutta sitten ohjataan oppilaita näkemään myös muita muodostelmia. Eri muodostelmien löytäminen olisi tärkeää myös erityisopetusta saaville oppilaille.

Värikalvon palanen auttaa hajotelmien etsimisessä, ja tämä työskentely on jo sellaisenaan monille oppilaille riemastuttava kokemus. Oppilaat kertovat muille, mitä hajotelmia he ovat löytäneet ja minkä muotoisia värikalvoja ovat käyttäneet.


hajotelman tekoa

Löydettyjä hajotelmia vastaavat summat voidaan kirjoittaa muistiin, esimerkiksi
10 = 6 + 4
10 = 5 + 4 + 1
10 = 1 + 0 + 3 + 6

Mikäli on tarvetta palata hajotelmien konkretisointivaiheeseen, voidaan löydetyt hajotelmat esittää helmien, kaksiväristen kiekkojen, multilink-kuutioiden tai värisauvojen avulla. Esimerkkinä luvun 6 hajotelmat kaksiväristen kiekkojen ja värisauvojen avulla.


hajotelmahajotelma

Oheinen hajotelmaruudukko on Tamás Vargan kehittämä; sain sen ohjeineen Anita Haatajalta Lapin yliopiston Harjoittelukoululta. Yhteistyössä Espoon Matikkamaan Anni Lampisen ja Helsingin Matikkamaan Eija Voutilaisen kanssa kehittelin ohjeet tähän muotoon.

Lisää hajotelmaruudukon käytöstä artikkelissa Taikaikkuna

Otan mielelläni vastaan kommentteja ja kokemuksia hajotelmaruudukon käytöstä.

11.3.2006




Takaisin alkuun Edellinen sivu Etusivulle