logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä
Kysymyksiä ja vastauksia Ajattelun kehittäminen Luvut ja laskut Mittaaminen Geometria Solmukohdat Matikkapäivä
Välineitä Pelejä Matikkalinkkejä Kirjallisuutta ja tutkimustietoa Matikkamaa Koulutusta Kirjoja opetuksen tueksi Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 25.2.2007

© 2014 Hannele Ikäheimo

Hannele Ikäheimo

HUOM! Voit tulostaa koko artikkelin Word-muotoisena tästä

100-ruudukko

peitettävä 100-ruudukko

Tavoite: Lukukäsite 0–100 vahvaksi.

Mikä on 100-ruudukko?

100-ruudukko on tehty niin, että vaakasuorassa oleva lukujono 1, 2, 3, 4,..., 98, 99, 100 on leikattu kymmeneen osaan 1–10 ja 11–20, ..., 91–100 ja nämä osat on sijoitettu allekkain. (Suuremman 100-ruudukon löydät tulostettavan version lopusta tai täältä.)

pieni 100-ruudukko


Työskentelyn aloitus

100-ruudukossa oleviin lukuihin tutustutaan rakentamalla ne 10-järjestestelmä-välineillä tai piirtämällä tai leimaamalla 10-järjestelmäväline-leimoilla seuraavasti:

Rakenna luku 45. Siinä on 4 kymppiä ja 5 ykköstä.
Rakenna luvun 45:n oikealla puolella oleva luku. Mikä se on? 46.
Rakenna luvun 46 oikealla oleva luku. Mikä se on? 47.
Rakenna sen oikealla oleva luku. Mikä se on? 47. Jne.
Rakenna luvun 45 vasemmalla puolella oleva luku. Mikä se on? 44.
Rakenna sen vasemmalla oleva luku. Mikä se on? 43. Jne.

Klikkaamalla tästä näet laskun animaationa.



Mikä pysyi samana lukuun 45 verrattuna? Kympit pysyivät samana. Mikä muuttui? Ykköset muuttuivat; tuli yksi lisää tai yksi vähemmän.

Rakenna luvun 45 yläpuolella oleva luku. Mikä se on? 35.
Rakenna sen yläpuolella oleva luku. Mikä se on? 25. Jne.
Rakenna luvun 45 alapuolella oleva luku. Mikä se on? 55.
Rakenna sen alapuolella oleva luku. Mikä se on? 65. Jne.

Klikkaamalla tästä näet laskun animaationa.



Mikä pysyi samana lukuun 45 verrattuna? Ykköset pysyivät samana.
Mikä muuttui? Kympit muuttuivat; kymppejä tuli yksi vähemmän tai yksi enemmän.

Tyhjät ruudut

Oppilaiden mielestä on mielenkiintoista etsiä puuttuvia 100-ruudukon lukuja. Ruudut ja yksi luku valmiiksi yhteen ruutuun voidaan kirjoittaa taululle, kuten alla olevista kuvista käy ilmi. Oppilaiden tehtävänä on löytää puuttuvat luvut, jotka ovat tyhjissä ruuduissa.

sataruutu2

"Keksi mulle vaikea tehtävä!" "Mulle helppo!"

sataruutu3



Alla esimerkki yhden ruudukon täytöstä.


100-ruudukkoa-animaatio

Tulostettavan version liitteenä on moniste, jossa on 7 eritasoista ruuturyhmää 100-ruudukon osista. Jokaisen ryhmän yhteen ruutuun kirjoitetaan valmiiksi yksi luku ja oppilaat kirjoittavat puuttuvat luvut paikalleen. Tarkistus tapahtuu täyden 100-ruudukon avulla.

Alla esimerkki tyhjästä ruuturyhmästä. Klikkaamalla kuvaa tai tätä linkkiä saat näkyviin kaikki seitsemän ruuturyhmää.



Ketjulaskuja

Siirtyminen 100-ruudukon luvusta toiseen voidaan ilmaista myös laskuina.

Esim. 1. Miten pääset luvusta 45 lukuun 23?
45 – 10 – 10 – 1 – 1 = 23 tai
45 – 20 – 2 = 23 tai
45 – 2 – 20 = 23

Klikkaamalla tästä näet animaation laskusta sataruudukkotehtävänä.



Esim. 2. Miten pääset luvusta 45 lukuun 88?
45 + 10 + 10 + 10 + 10 + 3 = 88 tai
45 + 40 + 3 = 88 tai
45 + 3 + 40 = 88

Klikkaamalla tästä näet animaation laskusta sataruudukkotehtävänä.


Toinen 100-ruudukko

Toisenlainen 100-ruudukko saadaan, jos lukujonon 1–100 osat 1–10, 11–20, ..., 91–100 olisi sijoitettu päällekkäin:

toisenlainen 100-ruudukko

Suuremman version yllä olevasta 100-ruudukosta löydät tulostettavan version lopusta tai täältä.



Takaisin alkuun Edellinen sivu Tulostettava versio Etusivulle