logo

Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan!

Etusivu Opetusvinkkejä
Kysymyksiä ja vastauksia Ajattelun kehittäminen Luvut ja laskut Mittaaminen Geometria Solmukohdat Matikkapäivä
Välineitä Pelejä Matikkalinkkejä Kirjallisuutta ja tutkimustietoa Matikkamaa Koulutusta Kirjoja opetuksen tueksi Kokeita ja kartoituksia Yhteystiedot På svenska

Päivitetty 25.2.2007

© 2014 Hannele Ikäheimo

Hannele Ikäheimo

HUOM! Voit tulostaa koko artikkelin Word-muotoisena tästä



Sormista eroon – mitä tilalle?

Taustaa

Luokilla 2–9 on oppilaita, jotka ratkaisevat laskutehtäviä sormia apuna käyttäen, koska he eivät hallitse lukualueen 0–20 yhteen- ja vähennyslaskuja automaattisesti. Nämä oppilaat eivät ole kyenneet omaksumaan strategioita, joita heille on yritetty matematiikan opetuksessa välittää.

Alkuopetuksessa onkin kiinnitettävä entistä enemmän huomiota lukualueen 0–20 lukukäsitteeseen, lukujen hajottamiseen ja laskujen automaation asteelle pääsemiseen. Tavoitteksi on hyvä asettaa: sormista pois jo 2. luokan aikana.

Opperin testien joukossa on Junnauskoe 0–20, jonka avulla voidaan testata, onko oppilaalla tässä asiassa ongelmia: se pitäisi suorittaa 5 minuutissa virheettömästi. Kuten nimimerkki Opettajankouluttaja kertoo, kaikilta luokilta 2–9 löytyi oppilaita, jotka eivät tästä selvinneet.

Mitä tehdä, kun oppilas laskee sormilla? Aina on aloitettava alusta eli lukujen 4–10 hajottamisesta. Minulla oli matematiikkaterapiaan liittyvässä harjoittelussa 5. luokkalainen oppilas, jonka kanssa päästiin sormista eroon. Tätä oppilasta motivoi erityisesti tieto analogian käytöstä: "Kun osaat 5+7, niin osaat myös 50+70, ja 500+700, 5000+7000 jne!"

Myös kertotaulujen ulkoaopettelussa tämä oppilas huomasi, että oppiminen riippui kyvystä hajottaa lukuja 2–9. Esimerkiksi 7:n kertotaulussa pitää osata hajottaa luku 7 monella tavalla:
2 · 7 = 7 + 7 = 7 + (3 + 4) = 14
3 · 7 = 14 + 7 = 14 + (6 + 1) = 21
4 · 7 = 21 + 7 = 28
5 · 7 = 28 + 7 = 28 + (2 + 5) = 35 jne.

Mikä avuksi?

Oppilaat on saatava mukaan auttamiseen: heidän on itsensä haluttava päästä sormista eroon. Kun heille kertoo miten, se voi onnistua – myös ylemmillä luokilla.

Tietokone motivoi monia oppilaita. Lukujen 0–9 yhteen- ja vähennyslaskujen automaattista hallintaa pääsee testaamaan AbacoMath-oppimisaihoiden osioilla Summakortit 0–9 ja Erotuskortit 0–9. Aikaraja molemmissa osioissa on 3 minuuttia! Jos aikaa menee noin 4–5 minuuttia tai enemmän, niin on tarpeen tehdä oppilaan kanssa sekä konkreettisesti helmillä että tietokoneella lukujen hajottamista: Summa- ja Erotushelmet sekä Summa- ja Erotuskädet (ks. AbacoMath).

Pikalukukortit 3–8 ja Pistelukukortit 0–10 kannattaa tehdä ja lisää kortteja voi tehdä mallin mukaan (ks. täältä Pikaluku- ja Pisteluku-kortit). Myös AbacoMath-osiosta Pikalukuharjoitukset 0–10 on todella paljon apua lukumäärien nopeaan näkemiseen.

Kevään 2006 aikana AbacoMath-oppimisaihioihin lisätään "Kymppi" ja "10-ylitys". Näistä asiosta on jo nyt tietoa sekä Opperin kirjoissa Opi matematiikkaa leikkien esi- ja alku-opetuksessa ja Iloa ja ymmärrystä matematiikkaan että Solmukohdat-tiedostossa.

Lukujen 0–20 hajotelmaruudukosta (ks. Matikka-apua) on oppilaille paljon iloa ja hyötyä, kun he harjoittelevat lukujen hajotelmia.


11.3.2006




Takaisin alkuun Edellinen sivu Etusivulle